HADITH MUSNAD IMAM SYAFIE : BAB TASYAHHUD


 


مسند الشافعي

HADITH MUSNAD IMAM SYAFIE
Terjemahan Dan Ringkasan Serta Sedikit Keterangan
بَابُ التَّشَهُّدِ
BAB TASYAHHUD
Berkata Imam Syafie r.a. :
Telah diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. beliau berkata :
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا التَّشَهُّدَ كَمَا يُعَلِّمُنَا الْقُرْآنَ، وَكَانَ يَقُولُ: التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ للَّهِ، سَلامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ
Artinya : “Adalah Rasulullah sollallahu alaihi wasallam mengajar akan kami akan tasyahhud sebagaimana mengajar akan kami akan Al-Quran. Dan adalah baginda membaca : التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ للَّهِ، سَلامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ
Hadith ini dikeluarkan juga oleh Imam Muslim dan Abu Daud dan At-Tirmizi dan Ibnu Majah.
KETERANGAN
Hadith ini datang pada menerangkan bacaan tayshhud dalam solat.
Dan sebab dinamakannya sebagai bacaan tasyahhud adalah di dalamnya ada ucapan dua kalimah syahadah.
Berkata Imam Nawawi :
فَسُمِّيَ التَّشَهُّدَ لِمَا فِيهِ مِنْ الشَّهَادَتَيْنِ
Artinya : “Maka sebab dinamakan dengan tasyahhud kerana terkandung di dalamnya dua kalimah syahadah.” (Kitab Al-Majmu’)
Imam As-Syafie r.a. meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. beliau menceritakan bahawa Nabi sollallahu alaihi wasallam membaca tasyahhud dengan bacaan berikut :
التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ للَّهِ، سَلامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ
Artinya : “Segala penghurmatan dan segala keberkatan dan segala selawat dan segala kebaikkan itu bagi Allah. Salam sejahtera atasmu wahai Nabi dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya. Salam sejahtera atas kami dan atas sekelian hamba Allah yang solihin. Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah.”
Pada riwayat Imam Muslim lafaz سَلامٌ dibaca dengan السَّلَامُ yaitu :
التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ، الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ
Dan ada beberapa lafaz bacaan tasyahhud sebagaimana yang datang pada beberapa hadith dan Imam Syafie r.a. memilih bacaan tasyahhud riwayat Ibnu Abbas ini sebagai yang paling afdhal.
Berkata Imam Syafie r.a. :
وَبِهَذَا نَقُولُ وَقَدْ رُوِيَتْ فِي التَّشَهُّدِ أَحَادِيثُ مُخْتَلِفَةٌ كُلُّهَا فَكَانَ هَذَا أَحَبَّهَا إلَيَّ؛ لِأَنَّهُ أَكْمَلُهَا
Artinya : “Dan dengan lafaz tasyahhud ini kam berkata dan sungguhnya telah diriwayatkan pada bacaan tasyahhud itu beberapa hadith yang berbeza sekelian lafaznya maka adalah bacaan yang ini aku lebih suka kerana sungguhnya ia yang paling sempurnanya.” (Kitab Al-Uum)
Berkata Imam As-Syairazi :
وَأَفْضَلُ التَّشَهُّدِ أَنْ يَقُولَ التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ سَلَامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ سَلَامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أن محمد رَسُولُ اللَّهِ لِمَا رَوَى ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ
Artinya : “Dan bacaan tasyahhud yang afdhal ialah berkata : يَقُولَ التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ سَلَامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ سَلَامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أن محمد رَسُولُ اللَّهِ kerana hadith yang telah diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a.” (Kitab Al-Muhazzab)
Maka jika seorang itu membaca dengan lafaz tasyahhud yang lain maka hukumnya adalah harus kerana itu Imam Syairazi menyebut bacaan yang afdhal ialah bacaan tasyahhud Ibnu Abbas.
Berkata Imam Nawawi :
قَوْلِ الْمُصَنِّفِ وَأَفْضَلُ التَّشَهُّدِ أَنْ يَقُولَ إلَى آخِرِهِ فَقَوْلُهُ أَفْضَلُ التَّشَهُّدِ دَلِيلٌ عَلَى جَوَازِ غَيْرِهِ وَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى جَوَازِ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهَا
Artinya : “Perkata pengarang ‘Tasyahhud yang afdhal ialah membaca…’ maka perkataan afdhal itu menjadi dalil atas harus membaca bacaan yang lainnya. Dan sungguh telah ijmak oleh ulamak atas harus membaca setiap satu dari sekelian lafaz tasyahhud itu.” (Kitab Al-Majmu’)
HUKUM MEMBACA TASYAHHUD
Bermula membaca tasyahhud akhir adalah satu rukun dari rukun-rukun solat dan tiada sah solat seorang yang meninggalkan membaca tasyahhud akhir manakala membaca tasyahhud awal adalah sunat ab’ad yang jika seseorang meninggalkan membacanya disunatkan ke atasnya melakukan sujud sahwi.
Berkata Syeikh Khatib As-Syarbini :
فَالتَّشَهُّدُ وَقُعُودُهُ إنْ عَقِبَهُمَا سَلَامٌ رُكْنَانِ، وَإِلَّا فَسُنَّتَانِ
Artinya : “Maka bertasyahhud itu dan duduk bagi tasyahhud yang ada salam selepasnya itu adalah rukun keduanya dan jika tidak ada salam selepasnya maka hukum keduanya adalah sunat.” (Kitab Mughni Al-Muhtaj)
Yang dimaksudkan dengan ada salam selepas tasyahhud itu ialah tasyahhud akhir dan tiada salam selepasnya itu ialah tasyahhud awal.
Dan membaca tasyahhud akhir itu wajib ia atas sekelian yang solat samada imam atau makmum atau yang solat sendirian dan yang solat duduk dan samada lelaki atau perempuan dan samada yang mukim atau yang sedang musafir.
Dan telah lalu sebutnya disunatkan pada tasyahhud awal itu duduk iftirasy dan pada tasyahhud akhir itu duduk tawarruk.
Dan lafaz tasyahhud itu yaitu :
التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ، الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ
Inilah lafaz tasyahhud yang paling afdhal dibaca ketika duduk tasyahhud awal dan duduk tasyahhud akhir.
Dan sekurang-kurang bacaan tasyahhud itu ialah :
التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ، سَلَامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلَامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُهُ
Maksud sekurang-kurang tasyahhud itu ialah ialah bacaan tasyahhud yang paling ringkas tiada lagi boleh ringkas daripadanya.
Berkata Imam Nawawi :
وَأَمَّا أَقَلُّهُ، فَنَصُّ الشَّافِعِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ وَأَكْثَرِ الْأَصْحَابِ، أَنَّهُ: (التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ، سَلَامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلَامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُهُ) هَكَذَا نَقَلَهُ الْعِرَاقِيُّونَ وَالرُّويَانِيُّ
Artinya : “Dan adapun sekurang-kurang bacaan tasyahhud itu maka telah menaskan atasnya oleh Imam Syafie r.a. dan kebanyakan Ashab yaitu : التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ، سَلَامٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلَامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُهُ . Seperti inilah telah menaqalkan oleh ulamak-ulamak Iraq dan Imam Ar-Rauyani.” (Kitab Raudhah At-Talibin)
Berkata Syeikh Zainuddin Al-Malibari :
ويسن لكل زيادة: المباركات الصلوات الطيبات، وأشهد الثاني، وتعريف السلام في الموضعين، لا البسملة قبله، ولا يجوز إبدال لفظ من هذا الاقل ولو بمرادفه، كالنبي بالرسول وعكسه، ومحمد بأحمد وغيره، ويكفي: وأن محمدا عبده ورسوله، لا وأن محمدا رسوله
Artinya : “Disunatkan bagi setiap tambahan akan lafaz المباركات الصلوات الطيبات dan lafaz أشهد pada syahadah yang kedua dan memakrifahkan lafaz السلام pada kedua tempatnya dan tidak membaca bismillah sebelumnya. Dan tiada harus menukar akan satu lafaz dari sekurang-kurang tasyahhud sekalipun dengan yang semakna dengannya seperti lafaz Nabi dengan Rasul dan sebaliknya dan lafaz Muhammad dengan Ahmad dan lainnya. Dan memadai sebut وأن محمدا عبده ورسوله tetapi tiada memadai sebut وأن محمدا رسوله.” (Kitab Fathul Mu’in)
Maksud sunat ditambah akan lafaz المباركات الصلوات الطيبات sekalipun sah membaca tasyahhud dengan lafaz التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ialah lafaz yang afdhal dibaca itu adalahالتَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّه
Dan maksud sunat membaca أشهد pada syahadah yang kedua yaitu sunat seorang itu membaca وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ sekalipun sah jika dia hanya membaca وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُهُ.
Dan maksud tiada sunat membaca bismillah sebelum mulai membaca tasyahhud akan tetapi jika seorang itu membacanya maka solatnya tidaklah batal.
Dan maksud sunat dibaca dengan dimakrifahkan lafaz salam itu yaitu yang afdhal ialah membaca السَّلَامُ عَلَيْكَ dan السَّلَامُ عَلَيْنَا yakni dibaca dengan huruf alif lam dihadapan kedua kalimah sekalipun sah dibaca dengan سَلَامٌ عَلَيْك dan سَلَامٌ عَلَيْنَا.
Dan sebagaimana rukun qauli yang lain disyaratkan hendaklah bacaan tasyahhud akhir itu dapat didengar pada telinga sendiri dan betul sebutan segala kalimah dan hurufnya.
Berkata Dr Mustafa Al-Bugha :
ينبغي في قراءة التشهد مراعاة ما يلي: أن يسمع نفسه إذا كان سمعه معتدلاً. موالاة القراءة، فلو فصلها بفاصل سكوت طويل أو ذكر آخر، بطلت ووجب أن يعيد. أن يقرأ التشهد وهو قاعد، إلا أن يكون معذوراً فيجوز قراءته على الكيفية الممكنة. أن يكون باللغة العربية، فإن عجز بالعربية ترجم وأتى به بأي لغة شاء ووجب عليه التعلم. مراعاة المخارج والشدَّات، فلو غيّر مخرج حرف، أو تساهل في تشديدة، أو لحن في كلمة واستلزم ذلك تغير المعنى، بطل التشهد ووجبت الإعادة. ترتيب كلماته حسب النص الوارد
Artinya : “Tidak dapat tiada pada ketika membaca tasyahhud itu memelihara akan perkara berikut : Bahawa memperdengarkan akan dirinya apabila dia seorang yang elok pendengarannya. Bacaannya berturut-turut maka jika dia selangi dengan diam yang lama atau zikir yang lain nescaya batal ia dan wajib dia mengulangi membacanya. Bahawa membacanya dalam keadaan duduk melainkan ada ia dalam keuzuran maka harus dia membaca atas keadaan yang dia mampu. Bahawa bacaan dengan bahasa arab dan jika dia lemah dari menyebutnya hendaklah dia terjemahkan dan datangkan dengan apa bahasa yang dia mahu dan wajib atasnya belajar. Memelihara segala makhraj dan tasydidnya maka jika dia mengubah akan makhraj huruf atau dia ringankan pada tasydid atau membaca salah pada kalimah yang membawa kepada berubah maknanya maka batal tasyahhud itu dan wajib dia ulangi dan memelihara tertib kalimah seperti mana yang datang di dalam nas.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)
Berkata Syeikh Nawawi Al-Bantani :
وَتجب مُرَاعَاة حُرُوفه فَلَو أبدل حرفا مِنْهُ بآخر لم يَصح وَمثل ذَلِك لحن يُغير الْمَعْنى
Artinya : “Dan wajib meraikan segala huruf tasyahhud maka jika dia menukar akan satu huruf daripadanya nescaya tidak sah tasyahhud itu. Dan seumpama yang demikian itu ialah bacaan salah yang mengubah akan makna.” (Kitab Nihayah Zain)
wallahua’lam
ustaz azhar idrus

Comments